بار یک نفتکش حامل نفت خام ایران که بهانه تحریم از سوی دولت ایالات متحده توقیف شده بود، به رغم تهدید ایران به واکنش قاطع، هفته گذشته در بندری در ایالت تگزاس آمریکا تخلیه شد؛ اقدامی که می‌تواند به تشدید تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان منجر شود.
کد خبر: ۱۴۲۱۰۰۹

به گزارش جام جم آنلاین، این اقدام دولت ایالت متحده درحالیست که واشنگتن پیش از این مدعی شده بود حافظ امنیت انرژی است و به همین دلیل نیروی نظامی برای استقرار بر روی نفتکش ها در منطقه خلیج فارس مستقر می کند.

پیش بینی می شود که این اقدام آمریکا، با واکنش تهران روبرو شود؛ واکنشی که فراتر از احضار کاردار سوئیس به وزارت خارجه به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران خواهد بود.

روزنامه فایننشال تایمز در ماه آوریل گزارش داده بود که وزارت دادگستری آمریکا نفتکش «سوئز راجان» را که با پرچم جزایر مارشال در حال تردد بود، توقیف کرد.

به ادعای این روزنامه، این نفتکش 800 هزار بشکه نفت خام ایران را که بنا بود به چین تحویل داده شود حمل می‌کرد و پس از شناسایی، از سوی ایالات متحده به طور غیرقانونی توقیف و در اواخر ماه مه به ایالت تگزاس منتقل شد. ارزش این محموله نفتی نزدیک به 56 میلیون دلار برآورد شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه 20 آگوست اعلام کرد که روند تخلیه نفت خام از سوئز راجان در منطقه گلاوستون، 70 کیلومتری جنوب شرقی هوستون آغاز شده است.

از زمان توقیف و انتقال این کشتی به تگزاس، سطح تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان افزایش یافته و نیروهای نظامی ایران چندین بار اقدام به متوقف کردن، بازرسی و حتی توقیف کشتی‌های آمریکایی یا وابسته به شرکت‌های آمریکایی کرده‌اند.

نیروی دریایی ارتش کشورمان در ماه آوریل، نفتکش Advantage Sweet را در دریای عمان توقیف کرد. در ماه جولای، یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داد هر شرکتی که اقدام به تخلیه و بارگیری محموله نفتی سوئز راجان کند، با واکنش و انتقام ایران روبه‌رو خواهد شد.

به رغم این تهدیدها، دو هفته قبل گروهی از قانونگذاران آمریکایی در نامه‌ای به ابتکار سناتور جانی ارنست (جمهوری‌خواه – آیووا) و سناتور ریچارد بلومنتال (دموکرات – کنتیکت) از رئیس جمهور آمریکا خواستند بدون توجه به تهدیدها اقدام به تخلیه محموله نفتی متعلق به ایران کند.

در این نامه آمده بود که هیچ شرکت یا شهروند آمریکایی نباید به دلیل «کمک به انجام فرایندهای قانونی» نگران تهدید سازمان‌ها و گروه‌های خارجی باشد.

افزایش فشارها به دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا باعث شد در حالی که به تازگی مذاکرات منتهی به تبادل زندانیان میان ایران و ایالات متحده و همچنین مذاکرات مربوط به آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران برای خرید کالاهای غیرتحریمی به نتیجه رسیده بود، فرایند تخلیه سوئز راجان آغاز شود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، محموله نفت خام متعلق به ایران به نفتکشی به نام MR Euphrates که با پرچم لیبریا فعالیت می‌کند منتقل شده است.

به نظر می‌رسد بایدن موفق شد با این اقدام نظر کنگره را جلب کند. جانی ارنست در بیانیه‌ای که در پاسخ به وبسایت المانیتور صادر شده اعلام کرد: «بالاخره، پس از ماه‌ها تأخیر، دولت بایدن به درخواست فراجناحی من گوش داد و این پیام را به ایران فرستاد که آمریکا ابایی از مواجهه با تهدیدهای ایران ندارد.»

تحلیلگران معتقدند جلب رضایت کنگره از سوی بایدن در حالی اتفاق افتاده که این اقدام می‌تواند برای آمریکایی‌ها دردسرهای زیادی در منطقه در پی داشته باشد و به افزایش تنش‌ها بینجامد. نگاهی به تحولات ماه جاری در خلیج فارس و دریای عمان از ابتدای ماه آگوست هم احتمال تشدید تنش‌ها را تأیید می‌کند.

درصورتی که بایدن بخواهد به روند باج دهی به تندروهای این کشور و لابی های صهیونیستی ادامه داده و به قصد جلب نظر آنها تا انتخابات نوامبر سال 2024 این روند را پی بگیرد، احتمالا نباید منتظر توافقاتی بیشتر میان دو طرف بود.

اقدام آمریکا در دزدی از نفتکش ایرانی، ضربه ای بزرگ به امنیت انرژی در جهان زده و روشن است که چنین اقداماتی در بلندمدت، جز به افزایش تنش در بازار انرژی دامن نخواهد زد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها